Veelgestelde vragen

Vrijeschool onderwijs verschilt van regulier onderwijs. Vaak is niet helemaal duidelijk wat deze verschillen zijn of zijn er verkeerde aannames. Hieronder een overzicht van de meest gestelde vragen. Staat jouw vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op via info@vrijeschoolparkstad.nl
Ja, je kunt eindexamen doen op vmbo-tl, havo en atheneumniveau. In de bovenbouw werk je in het Leerpark. Bekijk hier het filmpje met meer uitleg over deze onderwijsaanpak die leerlingen specifiek voorbereidt op het vervolgonderwijs.
Een vrijeschool is een middelbare school (waar je ook gewoon eindexamen doet) geïnspireerd door het antroposofisch mensbeeld bestaande uit een lichaam, ziel en geest. De ontwikkeling van het kind is de leidraad binnen het onderwijs. Kinderen doorlopen verschillende ontwikkelingsfases in hun leven. Het onderwijs is afgestemd op deze ontwikkelingsfases waardoor de leerstof vooral een middel is voor persoonlijke groei van jonge mensen.
Het vrijeschoolonderwijs is gericht op leren met je hoofd én je hart én je handen. Daarnaast is het onderwijs afgestemd op de ontwikkelingsfases van het kind. Hierdoor is de route naar het examen soms anders dan op een reguliere middelbare school. Een belangrijke spil in het vrijeschoolonderwijs is het Periodeonderwijs. Hierbij duik je iedere ochtend de eerste twee lesuren drie weken lang diep in een thema. Vrijeschool Parkstad werkt niet met cijfers en toetsen, maar met feedback en reflectie. Er wordt veel kunstonderwijs aangeboden (zoals drama, houtbewerken, smeden, textiel) en je doet zelfs examen in een kunstvak. Kunstonderwijs, ofwel, kunstzinnig onderwijs gaat echter over veel meer dan alleen de lessen waarin leerlingen zelf kunst maken. Het kunstzinnig onderwijs is verweven in alle andere vakken en in de didactiek van de docent. Daarnaast krijg je op Vrijeschool Parkstad alle ruimte om te worden wie je bent.
Waldorf is de internationale naam voor vrijeschoolonderwijs, een wereldwijde onderwijsstroming die al meer dan 100 jaar bestaat. Ook het onderwijs op Vrijeschool Parkstad is gebaseerd op de vrijeschoolse uitgangspunten van leren met je hoofd, hart en handen en onderwijs afgestemd op de ontwikkelingsfases van de leerling.
Ook op Vrijeschool Parkstad zijn er regels, moeten leerlingen huiswerk maken, lessen volgen en eindexamen doen, net als op iedere middelbare school. De naam vrijeschool komt oorspronkelijk van de betekenis ‘vrij van overheidsbemoeienis’. Dat is nu niet meer zo. Iedere gesubsidieerde school voldoet aan de normen van de Onderwijsinspectie. Met ‘vrij’ bedoelen wij dat leerlingen zich in vrijheid kunnen ontwikkelen tot evenwichtige mensen: sociaal-emotioneel en intellectueel bewust, maatschappelijk betrokken en innerlijk vrij.
Op vmbo-tl niveau kun je kiezen uit de profielen techniek, zorg & welzijn, economie en groen. Op havo/atheneum niveau kun je kiezen uit de profielen cultuur & maatschappij, economie & maatschappij, natuur & gezondheid of natuur & techniek.
Nee, ook leerlingen die niet goed kunnen tekenen passen goed in het vrijeschool onderwijs. Het gaat om creatief kunnen denken en kunstzinnig onderwijs. Hiermee bedoelen we niet alleen de kunstvakken, maar kunst zit verweven in al onze vakken door de manier waarop wij onderwijs geven.
Nee, op een middelbare vrijeschool tellen we door met de klassen van een basisschool vrijeschool. Je eindigt op de vrijeschool basisschool in klas 6 (oftewel groep 8), dus begin je in de brugklas in klas 7, in het tweede leerjaar in klas 8, in het derde leerjaar in klas 9, het vierde leerjaar in klas 10, vijfde leerjaar (havo en atheneum) klas 11 en zesde leerjaar (atheneum) in klas 12.
In de bovenbouw werkt Vrijeschool Parkstad met het Leerpark, zie ook dit filmpje. Deze onderwijsaanpak vraagt een grotere mate van eigenaarschap van de leerling en bereidt hen specifiek voor op het vervolgonderwijs.
Vrijeschool Parkstad werkt niet met een toetsgestuurd systeem (toetsweken en cijfers), maar met feedback en reflectie. Leerlingen ontvangen verhalende feedback van docenten en reflecteren hier vervolgens op om zo hun doelen te bepalen. Wel vinden er metingen plaats, zodat de docent en de leerling inzicht krijgen in of de leerling de stof beheerst of dat er nog leerstof herhaald moet worden. De feedback wordt verzameld in het portfolio en besproken tijdens een ontwikkelgesprek tussen leerling, ouders/verzorgers en mentor. In het eindexamenjaar werken wij wel met cijfers, aangezien dit verplicht wordt door de overheid.
Nee, Vrijeschool Parkstad en Grotius College zijn twee aparte scholen, met ieder hun eigen onderwijsaanpak. Vrijeschool Parkstad zit in de linkervleugel van het gebouw. Zij delen alleen bepaalde faciliteiten van het schoolgebouw, zoals bijvoorbeeld de gymzaal en fitnessruimte.
Leerlingen komen van basisscholen uit heel Zuid-Limburg, van Brunssum tot Sittard-Geleen tot aan Maastricht.
Vrijeschool Parkstad heeft een dyslexie- en dyscalculiebeleid en een dyslexie- en dyscalculiecoördinator. Als een leerling een dyslexie- of dyscalculieverklaring heeft gaat de coördinator bekijken wat de ondersteuningsbehoefte is. Een leerling ontvangt dan een faciliteitenkaart. Leerlingen krijgen dan ook meer tijd als er een meting gemaakt wordt. Sommige leerlingen werken op de laptop, eventueel met het programma Kurzweil of spraak-naar-tekstfuncties.